From: "Honza Macháček" <Hloupy.Honza@×××××××.cz>
To: gentoo-user-cs@l.g.o
Subject: [gentoo-user-cs] Veselé historky z upgradu
Date: Thu, 27 Apr 2006 09:06:09
1 Ahoj, lidi a spol.,
2 pokud se rádi smějete hlouposti a neštěstí druhých, možná vás potěší,
3 jak se mi nedávno podařilo cosi na způsob ,,zastavení ftp serveru za
4 běhu`` pomocí rm -fr.
5 Začalo to občasnými stížnostmi překladače na duplicitní definice v
6 libieee.a, přičemž původní definice prý je v libieee.a. Jak jsem
7 dodatečně zjistil, stává se to, když mám v CFLAGS -mieee-fp a dojde na
8 balík, který explicitně linkuje s libieee; osobně soudím, že jde o chybu
9 překladače, ale jednoduché a účinné řešení je samozřejmě zkompilovat
10 problematický balík bez -mieee-fp. A já to samozřejmě zkusil složitě.
11 Protože libieee je součástí glibc, zkusil jsem glibc downgradovat,
12 jestli se náhodou neobjevila chyba v nové verzi. (Ve skutečnosti jsem
13 ony problematické balíky v minulosti nainstaloval prostě proto, že jsem
14 neměl -mieee-fp v CFLAGS.) Po downgradu glibc jsem zjistil, že mám s
15 novou verzí dynamicky linkované všechny systémové utility, a starou že
16 odmítají, takže najednou nedokážu ani ls, natož cp, rm, nebo dokonce
17 install, find či tar.
18 Tváří v tvář nemožnosti překompilovat postižené balíky jsem se obrátil
19 k balíkům binárním, našel jsem na webu
20 http://gentoo-wiki.com/TIP_Using_PORTAGE_BINHOST a nakonfiguroval v
21 /etc/make.conf zdroj binárních balíčků. Tuším, že to byl Chinstrap, ale
22 přesný důkaz vzal v následujících událostech za své. wget fungoval, ale
23 nefungoval tar, tak jsem zkusil 7z, a vida 7-zip balíčky rozbalil.
24 Jenomže vynuloval executable bit, a mé systémové příkazy se staly sice
25 funkčně slinkovanými, leč nespustitelnými.
26 Problém, jak vrátit x bit systémovým utilitám, když chmod nemá
27 nastavený tento bit, jsem vyřešil připojením disku přes USB adaptér k
28 jinému stroji, a myslel jsem si, že obtíže jsou zažehnány -- stačí znovu
29 zkompilovat novou glibc, kterou jsem tak neprozřetelně odstranil, a
30 překompilovat systém, abych se zbavil případných následků po svém řádění
31 a celý jej zase sladil dohromady. Při dostatku paměti mi taková
32 kompilace může vcelku bez problémů běžet při práci.
33 Když končila instalace nové glibc, všiml jsem si, že emerge chce mazat
34 něco divného, ale jednak se mi v okně xtermu s kompilací množily hlášky,
35 že to, co chce smazat, smazat nemůže, a za druhé mám všeobecně příliš
36 dlouhé vedení, než abych zasáhl včas a odstraňování ,,staré verze``
37 zarazil. Dosud nechápu, jak se to mohlo stát, ale aspoň mám konečně po
38 týdenním úsilí svůj pracovní počítač nabootovaný a připojený k síti a
39 dokončuji reinstalaci systému po ztrátě adresářů /etc, /bin, /sbin, /lib
40 a /home ;-(
41 (Docela mi trvalo, než jsem se smířil s tím, že s takto zřízeným
42 systémem je nejlepší nejen sáhnout po instalačním CD, ale také smazat
43 přeživší adresáře /usr/bin, /usr/sbin, /usr/lib a /var/db/pkg.)
44 Ještě štěstí, že opravdu důležité pracovní soubory jsem neměl v /home,