From: Marek Turnovec <mat.konference@×××××.cz>
To: gentoo-user-cs@l.g.o
Subject: Re: [gentoo-user-cs] nastaveni bezpecnosti xorg
Date: Sat, 09 Dec 2006 16:22:32
>   nevím, nakolik vám mohu poradit, když jsem vaše problémy nikdy neměl,
 > nicméně má stará konfigurace X-ů, na kterou jsem už nejméně rok nesáhl,
 > funguje dobře i po posledním upgradu.
 >   Mám v xorg.conf o klávesnici něco takovéhoto:
 >
 > Section "InputDevice"
 >     Identifier  "Keyboard1"
 >     Driver      "kbd"
 >     Option      "AutoRepeat"    "500 30"
 >     Option      "XkbModel"      "pc105"
 >     Option      "XkbLayout"     "us,cz"
 >     Option      "XkbOptions"    "grp:lwin_toggle,grp_led:scroll"
 > EndSection

No jo, jenže tohle je sice česká klávesnice, ale QWERTZ. Na té se mi
píše daleko hůř, než na QWERTY (první klávesnice, na které jsem se učil,
byla anglická QWERTY, pak jsem se k tomu doučoval diakritiku jako na
českém psacím stroji, ale Z a Y už jsem měl zažité jako na QWERTY).

Takže nějak se tam to QWERTY musí specifikovat. Dřív to byla samostatná
klávesnice (cz_qwerty - oproti cz). Ta funguje pořád, proto jste nemusel
nic měnit.

Jenže před nějakou dobou se cz_qwerty zlikvidovalo a je to jako varianta
pro cz (XkbVariant).

 >   Levá wokenní klávesa mi přepíná mezi českou a americkou klávesnicí,
 > pravý Alt umožňuje psát znaky z americké, když mám českou, a ani jsem to
 > nemusel nikde nastavovat, Scroll Lock mi svítí a funguje i indikace v
 > gkleds.

Pravý ALT na psaní anglických znaků mám taky, pak v podstatě US
klávesnici ani nepotřebuju. :-)

Osobně ale preferuji spíš nejprve CZ a pak přepínání na US. Obráceně
jsem to měl jednu dobu z jediného důvodu - kvůli programu Freemind. Tam
pokud jsem měl cz_qwerty,us - tak nešlo při české klávesnici psát
některá čísla. Když jsem měl us,cz_qwerty a na českou se přepnul, tak
kupodivu ano. Prý snad nějaká chyba Javy...

Jinak když už tu píšeme o těch klávesnicích - já klávesu WIN s oblibou
používám na různé klávesové zkratky. Které mají tu super výhodu, že
nekolidují nikdy se zkratkami žádného programu (ty totiž využívají
vždycky jen CTRL, ALT, SHIFT a různé jejich kombinace). "Obsadit" si WIN
klávesu, která je na tak dobře přístupném místě, funkcí, kterou používám
tak málo (přepínání klávesnice) by se mi asi moc nelíbilo... :-)

 >   Jako windowmanager používám fluxbox, který do správy klávesnice
 > X-serveru moc nemluví. Nedělá vám ve skutečnosti problémy spíš desktop a
 > nějaká změna v nastavení KDE nebo GNOME?

Já měl tyhle problémy i bez KDE a Gnome (že nešlo přepínat do VT).

Pěkný víkend všem.

Marek Turnovec