From: "Honza Macháček" <Hloupy.Honza@×××××××.cz>
To: gentoo-user-cs@l.g.o
Subject: Re: proc se mi KDE a QT nezamlovua WAS: Re: [gentoo-user-cs] Fonty v kmailu
Date: Thu, 05 Apr 2007 07:51:49
Dne 05.04.2007 00:45, Pavel Dobes píše:

> 2) nektere programy nemaji rozumnou nahradu a jsou z KDE (napr. > editor ikon). Nevim, proc, kdyz chci tento program, musim instalovat > kde-graphic. Mozna, ze se ta monoliticnost uz zmenila, ale...
Změnila. Nevím, jak to jde dohromady s lokalizací, která se instaluje v jediném balíku kde-i18n, ale KDE se dávno dá instalovat vysloveně po kouskách, kdo chce nějakou aplikaci s KDE, potřebuje z větších balíků jen qt a kdelibs.
> Kdyz v tom chci neco zmenit v tom jednom programu, tak musim > nastavovat pres kcentrum (nebo jak se to jmenuje), ktere nastavuje > vsechno mozny i nemozny. Proc neexistuje nejaka alternativni > konfigurace? Neco, co by volitelne z kontrolniho centra vytahlo > relavantni volby nasatveni a prilepilo se to treba do menu te ktere > aplikace?
Volby programu jako takového se nastavují v jeho menu, kcontrol mění volby tookitu. Tedy například když si nainstaluji japonský slovník kiten, o fontu pro zobrazení japonských znaků (i anglických překladů) rozhoduje konfigurační nabídka kitenu, kcontrol potřebuji, abych změnil písmo nabídek a lišt. Mezi otevřením konfigurační nabídky v aplikaci a voláním samostatného konfiguračního programu (když v něm není zbytečně moc věcí typu animovaných sponek navíc) nevidím zásadní rozdíl; řekl bych, že ztráta výkonu při tom záleží na výkonnosti systému (kolik humbuku kolem spuštění programu nadělá) a Linux si snad vede docela dobře, ne? Zařadit volání kcontrol, nejlépe přímo v relevantním kontextu, -- podobně jako volání khelpcenter -- do standardních nabídek je možná dobrý nápad pro vývojáře KDE.
> 3) nektere programy se rozhodnou, ze je zbytecne udrzovat vice > grafickych toolkitu a vyberou qt, ktere se silene dlouho preklada...
S tím se dá sotva něco dělat. Jak co udělat vždycky rozhoduje ten, kdo to dělá. Pokud na to mám jiný názor, můžu mu jej i říct, proč ne, třeba si ode mne dokonce dá poradit, ale třeba taky ne a záleží to jenom na něm, vnucovat mu nic nemůžu. Můžu si to udělat sám. Nebo si na to můžu najmout někoho, komu zaplatím za to, že to udělá podle mě. Open source mi umožňuje usnadnit sobě nebo svým zaměstnancům práci použitím libovolných částí kódu z toho projektu, na kterém bych rád něco změnil, ale víc už mi nikdo nedá a dát nemůže. Navíc bych ani závislost aplikací na qt a kdelibs, pokud snad nejde o případ kdy se aplikace linkuje s obří knihovnou kvůli jediné funkci, neviděl nijak černě, on by se všechen kód potřebný pro všechno, co ta která aplikace dělá, musel zkompilovat a slinkovat tak nebo onak. Jedna jediná aplikace by se bez těch knihoven možná kompilovala trochu rychleji než s nimi, protože by toho potřebovala o něco méně, než v nich je. Dvě nebo tři aplikace už pravděpodobně díky knihovnám čas ušetří, protože toho, co by se kvůli nim kompilovalo dva až třikrát, už asi bude víc než toho, co by se kompilovat nemuselo.
> Znam pouze dobu za jakou se KDE na mem pocitaci prelozi (ty nutne > soucasti, ktere vlastne ani nechci, chci pozue 1-2 konkretni > apliakce) a s timto jedinym faktem operuji.
Doporučuji odinstalovat monolitické balíky a přeinstalovat ty dvě aplikace s modulárními závislostmi. Na stroji, kde jsem instaloval systém už před lety a dlouho pořádně nečistil, mám velké bloky KDE, přestože je na něm jako prostředí nepoužívám, zatímco na stroji, kde jsem instaloval nedávno, mi z celého KDE sedí asi pět malých balíčků. Modularizace je dneska v módě, už máme modulární X, možná se jednou dočkáme i modulární verze OpenOffice využívající externích knihoven místo kompilace ,,všechno sám v pěti gigabajtech a pěti dnech``. Mějte se krásně. Honza Macháček -- gentoo-user-cs@g.o mailing list