From: Aleph <alephlg@×××××.com>
To: gentoo-user-hu@l.g.o
Subject: Re: [gentoo-user-hu] Portage kérdés
Date: Fri, 02 Mar 2007 18:09:23
Szia!

Skultéti Péter <nsuperbus@×××××.com> írta, 2007.03.02.:
> [...]
A regenworld az indított parancsok, programok alapján számolja ki, hogy milyen csomagokat szeretsz használni, és azokat rakja utánna a world fájlba. 1. beállítottam a következő flag-eket: -gtk qt3 qt4 kde. Letöröltem minden
> gnome-os csamagot,mert néhány kellett pl: gimp-nek. Ha kiadom az > emerge -uDNpv world parancsot, akkor sok csamgot megtalál, viszont sok > csomagot meg nem veszi észre. Ilyen például a graphviz csomag, ahol a -gtk > flag-et nem érzékeli,csak ha pontosan rákeresek a nevére. Sok ilyen van. > Nem > értem miért nem találja meg ezeket a csomagokat.
Az emerge -NuD world parancs úgy veszi, hogy szeretnéd még egyszer feltelepíteni a world fájlban megemlített csomagokat. A rendszerben nagyon sok olyan csomag található, amit te közvetlenül nem telepítettél fel, csak függősége volt egy csomagnak, azaz a telepített csomagok listájába bekerült, de a world fájlba nem. Ezáltal a portage halott csomagoknak tekinthet egy-két :-) csomagot, így például az xscreensavert. Ha feltelepíted a KDE-t, akkor lehet, hogy megint élő csomag lesz, azaz függősége lesz egy world-ben meglévő csomagnak: jelen esetben valószínűleg a kde-base, vagy kde-meta csomagnak. 2. kiadom a revdep-rebuild-ot, kijelzi, hogy az xscreensaver csomagnak kell
> a > libglade, mert közben kitöröltem. De ezt már az emerge -uDNpv world > parancs > hatására nem jelzi,csak így: emerge -pv xscreensaver.
A revdep-rebuild a /lib könyvtárban lévő fájlokat vizslatja át kb a következőképpen: - ldd-vel kideríti, hogy az adott csomagnak milyen lib-ekre, más néven ".so" fájlra van szüksége. - ezután megnézi az ls paranccsal, hogy ezek a hivatkozott fájlok megvannak-e. - a megkapott listát az uniq-kal rövidíti. - az equery belongs <fájlnév> paranccsal megkeresi, hogy milyen csomagban kéne annak a fájlnak benne lennie. Persze azért egy picit ügyesebb a program, mert egyébb dolgokat is vizslat, de szerintem így már könnyen elképzelhető egy olyan eset, hogy ha te egy fájlt, például az xxx.so.3-at bemásolnád a /lib-be, és az hivatkozna az yyy.so-ra, akkor ő megpróbálná a problémát megoldani, és mivel pont ilyen nevű libraryk nincsenek egy csomagban sem, hibát jelezne ki. Pedig a porage nem is tudott a fájlról. 3. ha kiadom ezt: emerge -e system, emerge -e world. Nem ezzel lehet minden
> csomagot újra telepíteni? Kiadja hogy 335 csomagot fog újratelepíteni. De > a > qlist -ICv meg 553 darabot talál. emerge -e world miért nem találja meg a > többit?
De arra valók, viszont a halott csomagokat (amik nem függőségük egy world-ben lévő csomagnak sem) nem fogja újra/feltelepíteni. Ez a "probléma" azoknál szokott előfordulni, akik ~arch rendszert használnak, vagy nagyon régen nem tisztogattak, illetve gyökeres változtatást hajtanak végre. Ajánlom, hogy futtasd az "emerge --depclean" és utánna a revdep-rebuild parancsot. Az előbbi leszedi az összes halott csomagot, az utóbbi pedig az első folyamatban megsérült csomagokat javítja ki. Milyen parancssal szoktatok frissíteni? A segítséget előre is köszönöm. emerge -NuDavt system && emerge -NuDavt world Aleph