From: |K a C z Y| <kaczy@×××××.pl>
To: gentoo-user-pl@g.o
Subject: Re: [gentoo-user-pl] devfs [permissionis]
Date: Sun, 24 Aug 2003 15:36:02
1 Paweł Sikora <pluto@××××××××××××.pl> [2003-08-24 11:44]:
2 > [pluto@vmx]-[~] # ll /dev/sound/
3 > total 0
4 > crw------- 1 pluto audio 14, 12 1970-01-01 01:00 adsp
5 > crw------- 1 pluto audio 14, 4 1970-01-01 01:00 audio
6 > crw------- 1 pluto audio 14, 9 1970-01-01 01:00 dmmidi
7 > crw------- 1 pluto audio 14, 3 1970-01-01 01:00 dsp
8 > crw------- 1 pluto audio 14, 2 1970-01-01 01:00 midi00
9 > crw------- 1 pluto audio 14, 0 1970-01-01 01:00 mixer
10 > [pluto@vmx]-[~] # ll /dev/snd/
11 > total 0
12 > crw------- 1 pluto audio 116, 0 1970-01-01 01:00 controlC0
13 > crw------- 1 pluto audio 116, 8 1970-01-01 01:00 midiC0D0
14 > crw------- 1 pluto audio 116, 24 1970-01-01 01:00 pcmC0D0c
15 > crw------- 1 pluto audio 116, 16 1970-01-01 01:00 pcmC0D0p
16 > crw------- 1 pluto audio 116, 17 1970-01-01 01:00 pcmC0D1p
17 > crw------- 1 pluto audio 116, 33 1970-01-01 01:00 timer
18 > [pluto@vmx]-[~] # groups
19 > users audio games
20 > [pluto@vmx]-[~] # mpg321 -v audio/Sean\ Paul\ -\ Get\ busy.mp3
21
22 czyli wedlug ciebie sa to dobre uprawnienia ?
23 Zaloguj teraz innego usera (nie wrzucaj pluto) na drugiej konsoli,
24 ktory jest w grupie audio on nie bedzie miał dostępu do urządzenia :-).
25
26 Tak samo Ci devfs ustawia jak u mnie 'lokalny_zalogowany_user:audio'
27 a przeciez powinno byc 'root:audio'. W prezentowanym przykladzie nawet
28 nie musisz nalezec do grupy audio zeby Ci grało a właściwie to na twojej
29 maszynie nikt z grupy audio nie ma dostępu do urządzenia !
30
31 Grupa audio będzie miała dostęp, gdy zalogujesz najpierw lokalnie root'a
32 a potem dopiero jakiegos usera. Wtedy nawet uprawnienia sa prawidlowe
33 'root:audio 660' ale to jest wedlug mnie paranoja :-).
34
35 Puszcze chrzesniaka do kompa (nie jest w grupie audio) wracam z piwka
36 a tu już na klatce slychac 'kaine granice' to mnie szlak trafia :-).
39 > REGISTER sound/.* PERMISSIONS root.audio 660
40 > REGISTER snd/.* PERMISSIONS root.audio 660
41
42 no tak powinno być a jakie masz ... przecież 'lokalny_user:audio'.
43
44 > i u mnie dziala, zawsze dzialalo.
45
46 nic dziwnego skoro jestes ownerem urzadzenia to masz dostęp nie musisz
47 byc nawet w audio.
50 Jednak wole statyczne /dev tamto przynajmniej mnie tak nie "wkurwiało" :-)
51 Jak sie ustawilo chmod, chown to bylo raz na zawsze jak w morde
52 strzelił.
53
54 Jak sie zglasza bledy w gentoo jest jakis "Bug Reporting Tool".
55 Czy trzeba to zrobic z poziomu tej zakreconej strony bugs.gentoo.org
59 The human race is still in beta testing