From: "Honza Macháček" <Hloupy.Honza@×××××××.cz>
To: gentoo-user-cs@l.g.o
Subject: Re: [gentoo-user-cs] X.org vytizeni CPU v power saving modu
Date: Sat, 03 Mar 2007 15:03:16
Petr Kopecký píše:

> asi mesic pozoruju, ze kdyz jsem prihlaseny v KDE, nic na pocitaci nedelam a > po nejake dobe se vypne monitor, tak kdyz prijdu zpatky k pocitaci, tak X > vytezuji procesor skoro na 100% a pokud je vcas z terminalu neodstrelim, tak > mi uplne zakousnou pocitac takovym zpusobem, ze jedine reseni je reset :-(
Nevím, jestli můj problém s tímhle souvisí, protože netuším, v čem spočívá. Ale jde v něm o nesmyslné využití zdrojů pod X. Držím si již delší čas na laptopu (VIA K8N800, starý Sempron 2600+ architektury K8, ale bez 64 bitů) jádro 2.6.18, protože s jádry řad 2.6.19 a 2.6.20 mívám přehnaně vytížený procesor a pomalou odezvu pod X-y (s fluxboxem a spuštěným gkrellm). Už jsem se zbavil nejhoršího, kdy klidová zátěž procesoru byla kolem 40%, rozložená (podle topu) zhruba na půl mezi X a gkrellm2, a touchpad (Synaptics) se vůbec nedal použít, jak odezva vázla. Myslím, že aspoň částečně touchpadu pomohlo překompilování ovladače (že by nová jádra zavedla nějaký nový způsob spolupráce s aplikacemi?), ale problémy přetrvávaly. Pomohlo až downgradovat Mesa 6.5.2 na 6.5.1-r1 -- což jsem nakonec raději naž maskováním udělal tak, že jsem do /etc/portage/packages.keywords dal media-libs/mesa -~x86 x11-base/xorg-x11 -~x86 x11-base/xorg-server -~x86 -- Xorg jsem musel downgradovat kvůli závislosti na Mese, a pak jsem ještě musel překompilovat vícero věcí, protože jsem si v prvotním nadšení pro zkoušení novinek dal do USE xcb, což ve stabilní verzi Xorg ještě nebylo. Po downgradu Mesy (která mi stejně vyváděla OpenGL aplikace dost z míry, s integrovanou grafikou VIA na laptopu mi hlavně posouvala obsah mimo okna, ovšem na stolním počítači s Radeonem mi dokonce třeba takový viewmol přestal zobrazovat vůbec) a překompilování všeho, co potřebovalo spravit všelijaké závislosti, už mohu v zásadě pracovat v X-ech i s jádrem 2.6.20, ale mplayer mi stejně přehrává s jádrem 2.6.18 plynuleji. Mplayer jsem samozřejmě překompiloval, ale možná že překompilování nějaké z externích knihoven to vyřeší. Protože se mi příliš nechce hledat, které všechny knihovny bych měl překompilovat, ani spustit kompilaci celého stromu závislostí (emerge -e mplayer, neřku-li emerge -e world), říkám si, že si počkám a nechám to na upgrady. Mějte se krásně. Honza Macháček -- gentoo-user-cs@g.o mailing list